Allmänna villkor – Himmelsby SPA & Konferens

Presentkort

Giltighetstid och Erbjudanden via Facebook

  • Presentkort är giltiga i 2 år från beställningsdagen, om inget annat anges, och kan inte förlängas. Erbjudanden via Facebook kan ha kortare giltighetstid, men summan på presentkortet gäller alltid i 2 år från beställningsdatum.

Användning av Presentkort

  • Presentkortet måste nyttjas innan utgångsdatumet och kan inte användas för bokning av vistelser efter giltighetsdatumet.
  • För presentkort med erbjudandekod från Facebook ska bokningen göras via länken som anges på presentkortet.
  • Observera att det inte är möjligt att köpa ett presentkort eller tidsbegränsat erbjudande med summan från ett annat presentkort eller tidsbegränsat erbjudande som omvandlats till presentkort. Varje presentkort kan endast användas för att betala för tjänster eller produkter ur vårt ordinarie utbud på vårt hotell.

Bokning och Uppgivande av Presentkortsnummer

  • Presentkortsnumret måste uppges i samband med bokningen.

Ångerrätt och Återbetalning

  • Presentkort återbetalas ej.
  • För presentkort som beställts via hemsidan gäller en ångerrätt på 14 dagar från inköpsdatum. Detta innebär att du kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerrätten gäller dock inte för presentkort som inkluderar övernattning.
  • Om ett presentkort ångras inom 14 dagar och återbetalning begärs, måste presentkortet vara oanvänt och återbetalningen sker till det ursprungliga betalningssättet.

Ogiltiga Presentkort

  • Presentkort med utgånget giltighetsdatum accepteras ej som betalning.

Avbokning vid inköpt avbokningsskydd

  • Vid avbokning av en vistelse som betalats med presentkort gäller de ordinarie av- & ombokningsreglerna för dag-SPA / SPA-paket med övernattning som ni kan läsa om nedan. Om en summa skall återbetalas, återgår summan till presentkortet, förutsatt att giltighetstiden inte har löpt ut. Har giltighetstiden löpt ut kan ingen återbetalning ske eftersom presentkortet då förfallit.

Av- & Ombokningsskydd

  • Av- & ombokningsskydd kan inte tecknas för en period som sträcker sig längre än presentkortets giltighetstid.

SPA-paket med övernattning & hotellbokning

Av- & ombokningsförsäkring vid sjukdom eller annan anledning

  • För att ge våra gäster extra trygghet erbjuder vi ett av- & ombokningsskydd som gäller från bokningstillfället fram till incheckningstidpunkten, samt under hela vistelsen. Detta skydd innebär att:

    1. Avbokning före incheckning: Om du behöver avboka din vistelse innan incheckningstidpunkten får du tillbaka hela det inbetalda beloppet.

    2. Avbrytande av vistelsen: Om du av någon anledning behöver avbryta din vistelse efter incheckning, kommer vi att utfärda ett värdebevis motsvarande den del av vistelsen som inte nyttjas. Värdebeviset kan användas vid ett senare tillfälle inom 6 månader från utfärdandedatumet.

  • Betalning för försäkringen ska vara oss tillhanda senast 10 dagar innan ankomst. Vid senare betalning gäller inte försäkringen. Vid bokning närmare än 10 dagar innan ankomst måste betalningen vara oss tillhanda senast 24 timmar efter bokningstillfället.
  • Pris: 299:-/person

Av- & ombokning

  • Vid av- & ombokning fram till 10 dagar innan ankomst återbetalas 98% av bokningens värde (administrationsavgift 2%).
  • Om bokningen inte täcks utav av- & ombokningsförsäkringen, sker ingen återbetalning vid avbokning närmare än 10 dagar innan ankomst.
  • Vid utebliven ankomst sker ingen återbetalning.
  • Vid avbokning p.g.a. sjukdom hänvisar vi till er hemförsäkring om ni inte tecknat vår av- och ombokningsförsäkring.
  • Vid bokning via någon av våra samarbetspartners gäller deras villkor.

För gruppbokningar (från 10 pers.) gäller andra villkor, vänligen läs dem noggrant här.

Övernattning

  • Minst en person som bor i rummet måste vara 18 år eller äldre.
  • Endast personer som bokat paket med övernattning får vistas i rummen. Vid överträdelse sker debitering på 2500 SEK/person.
  • Våra priser inkluderar moms (undantag för konferensbokningar).
  • Frukost är inkluderat i samtliga rumspriser.
  • Samtliga rum är rökfria. Vid överträdelse debiteras en saneringskostnad på 5000 SEK.
  • Vi har rum där djur är tillåtna. Extra avgift tillkommer.

Betalning

  • Onlinebokning: Betalning görs i samband med bokningen.
  • Bokningar via telefon/mejl samt tillägg: Betalning skall vara oss tillhanda senast 10 dagar innan ankomst. Vid bokning 1-10 dagar innan ankomst sker betalningen omgående. Betalning sker via betallänk i bokningsbekräftelsen.
  • Observera att vid inköp under vistelsen sker betalning med Swish och kortbetalning (Visa eller MasterCard). Ingen kontanthantering.
  • Kvitto för betalningen erhålls vid incheckningen.

Helgtillägg

  • Helgtillägg kan läggas till i samband med bokningen eller vid ankomst. Helgtillägg tillämpas på SPA-paket, måltider och behandlingar.

In-/utcheckning

  • Incheckning till rummet efter kl. 15.00 (vissa paket har incheckning kl. 18.00).
  • Utcheckning från rummet före kl. 11.00.

Dag-SPA & behandlingar i skönhetssalongen

Av- & ombokningsförsäkring vid sjukdom eller annan anledning

  • För att ge våra gäster extra trygghet erbjuder vi ett av- & ombokningsskydd som gäller från bokningstillfället fram till incheckningstidpunkten, samt under hela vistelsen. Detta skydd innebär att:

    1. Avbokning före incheckning: Om du behöver avboka din vistelse innan incheckningstidpunkten får du tillbaka hela det inbetalda beloppet.

    2. Avbrytande av vistelsen: Om du av någon anledning behöver avbryta din vistelse efter incheckning, kommer vi att utfärda ett värdebevis motsvarande den del av vistelsen som inte nyttjas. Värdebeviset kan användas vid ett senare tillfälle inom 6 månader från utfärdandedatumet.

  • Betalning för försäkringen ska vara oss tillhanda senast 10 dagar innan ankomst. Vid senare betalning gäller inte försäkringen. Vid bokning närmare än 10 dagar innan ankomst måste betalningen vara oss tillhanda senast 24 timmar efter bokningstillfället.
  • Pris: 149:-/person

Av- & ombokning

  • Vid av- & ombokning fram till 10 dagar innan ankomst återbetalas 98% av bokningens värde (administrationsavgift 2%).
  • Om bokningen inte täcks utav av- & ombokningsförsäkringen, sker ingen återbetalning vid avbokning närmare än 10 dagar innan ankomst.
  • Vid utebliven ankomst sker ingen återbetalning.
  • Vid avbokning p.g.a. sjukdom hänvisar vi till er hemförsäkring om ni inte tecknat vår av- och ombokningsförsäkring.
  • Vid bokning via någon av våra samarbetspartners gäller deras villkor.

För gruppbokningar (från 10 pers.) gäller andra villkor, vänligen läs dem noggrant här.

Undantag: För bokningar av enskilda behandlingar gäller de ovan angivna villkoren, med den justeringen att av- och ombokning kan ske fram till 3 dagar innan ankomst istället för 10 dagar. Vid bokningar där samma sällskap har två eller fler behandlingar inbokade gäller istället den ordinarie tidsfristen om 10 dagar innan ankomst.

Betalning

  • Onlinebokning: Betalning görs i samband med bokningen.
  • Bokningar via telefon/mejl samt tillägg: Betalning skall vara oss tillhanda senast 10 dagar innan ankomst. Vid bokning 1-10 dagar innan ankomst sker betalningen omgående. Betalning sker via betallänk i bokningsbekräftelsen.
  • Observera att vid inköp under vistelsen sker betalning med Swish och kortbetalning (Visa eller MasterCard). Ingen kontanthantering.
  • Kvitto för betalningen erhålls vid incheckningen.

Bordsbokning

Avbokningsvillkor för bordsbokning

  • För att ge alla gäster möjlighet till en trevlig upplevelse ber vi dig att avboka din bordsbokning senast 24 timmar före den bokade tiden.
  • Vid avbokning senare än 24 timmar före bokad tid, eller vid utebliven ankomst, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift motsvarande 50% av den förväntade kostnaden för middagen.
  • Vid bokningar för större sällskap (8 personer eller fler) tillämpar vi en avbokningsfrist på 48 timmar. Vid avbokning senare än 48 timmar före bokad tid, eller vid utebliven ankomst, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift motsvarande 50% av den förväntade kostnaden för middagen.
  • Om du behöver ändra antalet gäster, vänligen meddela oss minst 24 timmar före bokad tid för att undvika eventuella avgifter.

Konferens-, arrangemang- och gruppbokningar

Bokningsregler

  • Konferens-, arrangemang- och gruppbokningar som ändras/avbokas närmare än 4 veckor före ankomstdatum debiteras 75% av bokningens värde.
  • Konferens-, arrangemang- och gruppbokningar som ändras/avbokas närmare än 2 veckor före ankomstdatum debiteras med 100% av bokningens värde.
  • Till gruppbokningar räknas samtliga sällskap från 10 personer.

Möhippa

  • Möhippor räknas inte som gruppbokning även om de överstiger 10 personer. Av- & ombokningsvillkor gäller som vid en vanlig Dag-SPA bokning eller SPA-paket med övernattning.
  • Om avbokning sker så att det blir färre än 6 personer, dvs minimum för dessa paket, kommer vi inte längre bjuda på brudens kostnad.

Övriga villkor

Hotellets regler

  • Endast personer som bokat paket med övernattning får vistas i rummen. Vid överträdelse sker debitering på 2500 SEK/person.
  • Efter klockan 22:00 (söndag-torsdag) och 23:00 (fredag & lördag) ska det med hänsyn till alla gäster vara tyst på rummen och i korridorerna.
  • Hotellet har rätt att avvisa gäster från hotellet som uppträder störande eller inte följer de regler som gäller för vistelsen. Gäster som blivit avvisade har ingen rätt till ersättning eller återbetalning.
  • Hotellet har rätt att kräva ersättning av bokaren eller gästen för förstörd inredning, samt ersättning för onormala städkostnader och sanering.
  • Hotellet har rätt att kräva ersättning av bokaren eller gästen som stör andra gäster och orsakar att den andra gästen kräver kompensation.
  • Om hotellet haft särskilda kostnader med anledning av din bokning får du ersätta dessa.

Åldersgränser för SPA-avdelningen och Romerska simhallen

För att säkerställa en avkopplande och trygg miljö i vår SPA-avdelning och Romerska simhall gäller en åldersgräns på 18 år. Vi gör dock följande undantag:

  • Personer som under det innevarande kalenderåret fyller 16 år tillåts i målsmans sällskap.
  • Vid större gruppbokningar kan vi, efter särskild överenskommelse, tillåta enstaka personer som inte uppfyller ålderskraven.

Ansvarsbegränsning

  • Hotellet ansvarar inte för förlorade eller stulna föremål, skador på egendom eller personskador, utom i den mån skadan orsakats av hotellets vårdslöshet eller uppsåt. Gäster uppmanas att förvara sina värdesaker och personliga tillhörigheter säkert under vistelsen. Vid misstanke om stöld kommer hotellet att samarbeta fullt ut med polisen.

Användning av tofflor

  • För att förebygga halkolyckor och skydda fötterna från glas eller andra föremål som kan ramla ner på golvet är det obligatoriskt att bära tofflor i våra allmänna utrymmen. Vi erbjuder högkvalitativa, miljövänliga och maskintvättbara tofflor till försäljning. För att främja hållbarhet rekommenderar vi dock att gästerna tar med egna tofflor. Att avstå från att tillhandahålla engångstofflor är en del av vårt åtagande att minska avfall och främja miljövänliga alternativ.

Badkläder och ansvarsbegränsning för klorbeständighet:

  • Alla besökare i simhallen och SPA-området ska vara ombytta i badkläder (badbyxor, bikini eller baddräkt) när de vistas i badanläggningen.
  • Av hygieniska skäl är det inte tillåtet att bada i heltäckande klädsel. För att skydda gästernas badkläder mot missfärgningar, särskilt på grund av klor i poolerna, rekommenderar hotellet att använda klorbeständiga badkläder.
  • Hotellet ansvarar inte för eventuella skador eller missfärgningar på badkläder som inte är klorbeständiga.

Force Majeure

  • Hotellet ansvarar inte för skador, förluster, förseningar eller missade bokningar till följd av force majeure-händelser såsom naturkatastrofer, krigshandlingar, strejker, terroristattacker, pandemier eller andra liknande händelser utanför hotellets kontroll. Vid force majeure förbehåller sig hotellet rätten att ändra eller avbryta bokningar utan någon skyldighet till återbetalning eller skadestånd.

Förtäring av egen mat och dryck

  • För att upprätthålla våra servicestandarder och säkerhetsregler är det inte tillåtet att förtära egen medhavd mat och dryck i våra allmänna lokaler, SPA-avdelningen eller på utomhusserveringen.

Handdukar och badrockar

  • En uppsättning handduk och badrock tillhandahålls för varje gäst vid besök i Romerska simhallen & SPA-avdelningen.
    Extra set av handduk & badrock kan hyras i receptionen.

Husdjur

  • För att säkerställa en bekväm vistelse för alla gäster är husdjur inte tillåtna i våra allmänna lokaler, med undantag för ledhundar. Husdjur är välkomna på hotellrummet mot en extra kostnad. Ägaren är ansvarig för att ersätta eventuella skador på möbler, inredning och för sanering som kan uppstå till följd av husdjurets vistelse. Husdjur får inte vistas i sängar eller soffor. Husdjur får endast vistas i anvisade rum.

Medhavd alkohol

  • För att upprätthålla gällande lagar och säkerhetsstandarder är det strikt förbjudet att förtära medhavd alkohol i allmänna lokaler eller på SPA-avdelningen. Eventuell medhavd alkohol kommer att omhändertas.

Olycksfall

  • Olycksfall som inträffar inne på vår anläggning ska omedelbart anmälas till receptionen för vidare kontakt med vårt försäkringsbolag.
  • För olycksfall som sker utomhus hänvisar vi till er hemförsäkring eller olycksfallsförsäkring.

Parkering för personbil

  • Fri parkering för personbil under hela vistelsen

Parkering & laddplatser för elbilar

  • Vi erbjuder 6 laddplatser för elbilar på vår anläggning. Betalning för laddning sker via mobilapp.

Parkering för husbilar

  • Vid bokning av dags- eller kvällsvistelse ingår fri parkering under dagtid. För parkering över natten tillkommer en kostnad på 399 SEK per person, inklusive frukostbuffé. För vistelser som inkluderar övernattning ingår fri parkering under hela vistelsen. Husbilar behöver ett parkeringstillstånd som kan hämtas i receptionen.

Reklamation

  • Eventuella reklamationer angående vistelsen ska omgående framföras till receptionen för att ge oss möjlighet att åtgärda problemet på plats. Vid kompensation för klagomål gäller endast den specifika delen av SPA-paketet eller andra vistelsearrangemang där klagomålet har uppkommit. Bedömningen av kompensationens omfattning baseras på följande kriterier:
    • Storleken på kompensationen avgörs utifrån den påverkade delens betydelse för vistelsen.
    • Varaktigheten av den påverkan som klagomålet har orsakat i förhållande till vistelsens längd.
    • Eventuell skada som uppkommit på egendom eller person till följd av klagomålet.

Rökning

  • För att säkerställa en trivsam miljö för alla gäster är rökning inte tillåten varken i våra lokaler eller på hotellrummen. Vid överträdelse tillkommer en avgift på 5000 kr. Rökning är endast tillåten på angivna platser.

Rörelsefrihet för personal

  • För att säkerställa effektiv drift och kundservice kan både manlig och kvinnlig personal röra sig fritt på alla delar av hotellet, inklusive omklädningsrum och andra gästutrymmen.

Säkerhet och trygghet

  • Hotellet har säkerhetsåtgärder på plats för att skydda gästernas säkerhet och egendom. Gäster ombeds att följa hotellets brand- och nödutrymningsrutin

Tillgänglighetsanpassning

  • Observera att Romerska simhallen och SPA-avdelningen inte är tillgänglighetsanpassade, då det finns trappor och nivåskillnader ner i poolerna. Våra allmänna utrymmen är dock tillgänglighetsanpassade, liksom vissa av våra rum. Om du har behov av ett tillgänglighetsanpassat rum, vänligen meddela oss detta i förväg vid bokning.

Underhåll och Service

  • Hotellet förbehåller sig rätten att hålla vissa delar av den Romerska simhallen och SPA-området stängda för underhåll och service utan förvarning till gästen.